فواید و مضرات دو زانو نشستن - فرق دو زانو نشستن با چهار زانو نشستن چیه

مضرات دو زانو نشستن ؛ تصویر دو زانو نشستن

1.8/5 - (6 امتیاز)
  • نشستن روی زانو از زمان‌های قدیم و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در کل یک سبک نشستن است که در آن زانوهای شما خم شده و پاها در زیر شما جمع شده است. دو زانو نشستن یعنی چه؟ دو زانو به حالتی گفته می‌شود که در آن کف پاهای شما رو به بالا است و باسن شما روی پاها قرار دارد.

    این حالت نشستن توسط بسیاری از افراد از جمله کودکان در مدرسه یا زمان بازی استفاده می شود. همچنین در برخی از فرهنگ‌ها، مانند وضعیت «سیزا»، یک حالت نشستن سنتی در ژاپن، تمرین می‌شود.  اگرچه نشستن روی زانو رایج است، اما اگر اغلب این کار را انجام دهید ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. این امر به ویژه اگر از قبل شرایط زانو دارید محتمل است. پس با این مطلب در نی مارکت همراه باشید تا با ضررهای دو زانو نشستن آشنا شوید.

    دو زانو نشستن یعنی چه؟ فرق دو زانو نشستن و چهار زانو چیست؟

    نشستن دو زانو، به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد بر روی زانوهای خود  نشسته به صورتی که پاها به حالت خمیده موازی و کنارهم قرار گرفته و باسن بالاتر از زانوها روی پاشنه پا قرار دارد و وزن بدن بر زانوها قرار داشته باشد. اما در نشستن چهار زانو، باسن بر روی زمین قرار دارند و وزن بدن به تساوی بر روی چهار زانو و دستها توزیع می‌شود. این وضعیت معمولا در ورزش‌های خاصی مانند یوگا یا پیلاتس به کار می‌رود و به منظور تقویت عضلات از آن استفاده می‌شود.
    مطالعه بیشتر : 5 ورزش برای پیچ خوردگی زانو

    در هر صورت، نشستن دو زانو و نشستن چهار زانو دو وضعیت مختلف و با تأثیرات متفاوت بر روی بدن هستند.

    دو زانو نشستن یعنی چه؟ فرق دو زانو نشستن و چهار زانو چیست؟

    آیا نشستن روی زانو برای بدن مضر است؟

    به طور کلی، نشستن گهگاهی روی زانو مضر نیست. اما اگر به طور مکرر در این وضعیت بنشینید، ممکن است باعث برخی مشکلات سلامتی شود. نشستن دو زانو ممکن است تاثیرات مختلفی بر روی زانوها داشته باشد:

    مشاوره پزشک رایگان

    نام و نام خانوادگی(Required)
    شما چه نوع مشاوره‌ای نیاز دارید؟

    • فشار زیاد بر زانو: نشستن دو زانو به معنای قرار دادن فشار زیادی بر روی زانوها است. این ممکن است به مرور زمان به آسیب‌های مفاصل زانو منجر شود، به ویژه اگر به طور مداوم و بدون توجه به موقعیت بدنی صحیح انجام شود.
    • آسیب به بافت‌های نرم: نشستن دو زانو می‌تواند به آسیب بافت‌های نرم نظیر کپسول زانو، بندهای زانویی، و عضلات پره زانویی (که مسئول انحنای زانوها هستند) منجر شود.
    • ایجاد تنش در زانو ها :خم شدن عمیق زانوها می‌تواند باعث تحریک غضروف کاسه زانو شود. این  وضعیت به خصوص اگر روی سطح سختی بنشینید محتمل است.
    • بدتر شدن مشکلات مفصلی موجود:اگر مشکلات زانو یا مچ پا دارید، نشستن روی زانو می‌تواند علائم شما را بدتر کند.
    • افزایش فشار روی مچ پا:وزن بالاتنه شما نیز بر مفاصل مچ پا فشار وارد می کند.
    • ممکن است به مشکلات کمری منجر شود: زمانی که زانوها بالاتر از باسن قرار دارند، ممکن است به عضلات کمر اضافه فشار وارد شود و باعث مشکلات کمری شود.
    • افزایش ایجاد مشکلات عروقی : بستگی به مدت زمانی که حالت نشستن دو زانو را تکرار می‌کنید، این وضعیت می‌تواند به مشکلات عروقی و خونرسانی نیز منجر شود.

    برای کاهش تأثیرات منفی نشستن دو زانو، بهتر است موقعیت بدنی صحیح را حفظ کنید، مکانیسم‌های زانویی را در نظر بگیرید و از خرید زانوبند زاپیامکس غافل نشوید.

    علت احساس درد هنگام دو زانو نشستن

    اگر نمی‌توانید روی زانوهای خود بنشینید، ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

    1.      سفتی عضلانی اصراف مفصل

    عضلات خم کننده ران (پشت ران) و عضلات چهارسر ران (جلو ران) مفصل زانو را تثبیت می‌کنند. آنها همچنین برای دراز کردن پای شما کار می‌کنند. با این حال، اگر این عضلات خیلی سفت باشند، پای شما می‌تواند بیش از حد کشیده شود. این کار توانایی زانوی شما برای خم شدن را کاهش می‌دهد و در هنگام نشستن روی پاها باعث ایجاد فشار در زانوهای شما می‌شود. در نتیجه ممکن است زانو درد و ناراحتی داشته باشید

    2.      سندرم پاتلوفمورال با تحریک تاندون‌ها و رباط‌ها

    سندرم پاتلوفمورال زمانی است که در کشکک  زانو احساس درد دارید. که این عارضه ممکن است ناشی از:

    • استعمال مفرط
    • ناهماهنگی پاهای شما
    • عدم تعادل عضلانی
    • عضلات چهارسر ران ضعیف

    این شرایط با تحریک تاندون‌ها و رباط‌های متصل به کاسه زانو و همچنین غضروف زیر آن باعث ایجاد درد می شوند. نشستن دو زانو  می‌تواند باعث تحریک بیشتر شود.

    3.      استئوآرتریت و التهاب در مفصل

    استئوآرتریت یا التهاب مزمن مفصل یکی دیگر از دلایل زانو درد است. اگر مکرراً زانو بزنید یا زانوهای خود را خم کنید، احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر است. اگر آرتروز دارید، مفاصل شما ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

    • سفت
    • متورم
    • دردناک

    این علائم می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما اغلب روی زانوها تاثیر می‌گذارد. در صورت ابتلا به آرتروز در مچ پا، ممکن است علائم زانو درد را نیز تجربه کنید.

    4.      بورسیت زانو و فشار به بافت‌های اطراف

    بورسا یک کیسه پر از مایع است که به عنوان یک بالشتک بین بافت‌ها عمل می‌کند. بیش از 150 بورس در بدن شما وجود دارد، از جمله چندین بورس در زانوی شما. اگر بورس زانو ملتهب شود به آن بورسیت زانو می گویند. که باعث ایجاد علائمی مانند احساس درد و تورم می‌شود.

    اغلب، بورسیت زانو به دلیل زانو زدن مکرر روی سطوح سخت است. این کار باعث افزایش اصطکاک روی بورسا می شود و در نتیجه التهاب و درد ایجاد می‌شود.

    5.      تاندونیت کشکک و درد هنگام حرکت زانو

    تاندونیت کشکک، التهاب تاندونی است که کاسه زانو و ساق پا را به هم متصل می‌کند. در حین حرکات روزانه مانند زانو زدن یا بالا رفتن از پله ها باعث زانو درد می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد زانو است. سفت شدن عضلات همسترینگ و عضله چهار سر ران نیز می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

    6.      تاندونیت چهارسر ران

    به طور مشابه، تاندونی که کاسه زانو و ماهیچه‌های ران شما را متصل می‌کند، می‌تواند ملتهب شود. به این عارضه تاندونیت چهار سر ران می‌گویند و در اثر استفاده بیش از حد نیز ایجاد می‌شود. اگر دچار تاندونیت عضله چهار سر ران هستید، ممکن است پس از نشستن روی پاهای خود زانو درد را تجربه کنید

    علت احساس درد هنگام دو زانو نشستن

    بهترین حال نشستن چگونه است؟

    به جای نشستن روی زانو، وضعیت‌های زیر را در نظر بگیرید. این وضعیت‌ها کمتر زانوها را تحت فشار قرار می‌دهد. وضعیت‌های زیر نشستن برای زانو بهتر است:

    • با پاهای روی هم

    اگر نیاز به نشستن روی زمین دارید، روی هم زدن پاها می‌تواند فشار وارده به زانو را کاهش دهد. همچنین می توانید با قرار دادن آنها روی یک حوله تا شده وزن را از روی باسن خود بردارید.

    • با زانوهای خمیده و پاها روی زمین

    این وضعیت برای زانوها و مچ پاها نیز استرس کمتری دارد. پاهای خود را بیشتر از عرض لگن باز نگه دارید، که بدن شما را تثبیت می‌کند و از خمیدگی کمر جلوگیری می‌کند.

    • با پاهای صاف به جلو

    همچنین می‌توانید با دراز کردن پاهای خود در جلوی خود، فشار روی زانوهای خود را کاهش دهید. باز هم، قرار دادن باسن روی یک حوله تا شده می‌تواند به کاهش فشار روی باسن شما کمک کند. اما صرف نظر از نحوه نشستن، سعی کنید ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. 

    نشستن روی دو زانو  باعث وضعیت اورژانسی پزشکی نمی‌شود. اما اگر مرتب در این حالت بنشینید، می‌تواند به زانوها و مچ پا فشار بیاورد. این وضعیت همچنین گردش خون را در اندام تحتانی شما کاهش می‌دهد.

    اگر مجبورید روی زانوهای خود بنشینید، مرتباً وضعیت خود را تغییر دهید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و شانه‌های خود را شل کنید. این کار از مفاصل و وضعیت بدن شما محافظت می‌کند.

    مطالعه درباره : علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

    ناتوانی در انجام دو زانو نشستن نشانه چیست؟

    این ناتوانی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله نداشتن انعطاف بدنی لازم، مشکلات مفاصل زانو ، ضعف عضلات زانو و  مشکلات کمری. علاوه بر این عوامل دیگر مانند افزایش سن، انجام حرکاتی مثل دو زانو نشستن را دشوارتر می‌کند.

    علت درد لگن هنگام دو زانو نشستن نشانه چیست؟

    درد در منطقه لگن هنگام انجام دو زانو نشستن می‌تواند به علل مختلفی برگردد و بستگی به شدت و مکان دقیق درد دارد. برخی از عللی که ممکن است ایجاد احساس درد در منطقه لگن هنگام دو زانو نشستن را افزایش دهند، عبارتند از: التهاب مفاصل لگن،  مشکلات عضلانی، فشار عصبی و مشکلات مفصلی.

    آیا دو زانو نشستن فایده‌ای هم دارد؟

    دو زانو نشستن اگر طولانی مدت انجام نشوند، می‌تواند فوایدی برای انسان داشته باشد. افزایش انعطاف‌پذیری زانو ها و عضلات پا و افزایش توانایی حفظ تعادل و پایداری بدن در وضعیت نشسته از جمله فوایدی است که زانو زدن یا دو زانو نشستن می‌تواند داشته باشد.

    نی مارکت نمایندگی اصلی برای خرید کمربند پلاتینر

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید