نحوه استفاده از کمپرس سرد و گرم

نحوه استفاده از کمپرس سرد و گرم

5/5 - (5 امتیاز)
  • چه زمانی باید از سرما درمانی استفاده کرد؟ تفاوت سرما درمانی با گرما درمانی چیست؟ سرمادرمانی و گرمادرمانی هر دو به یک اندازه برای ذهن و بدن ما مفید هستند. اما لازم به ذکر است که این روش‌های درمانی را نمی‎توان به جای یکدیگر استفاده کرد. به عنوان مثال در برخی مواقع استفاده از گرمادرمانی به جای سرمادرمانی، می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. این درحالی است که برعکس، سرمادرمانی تورم و درد را کاهش می‌دهد.

    در این مقاله از نی مارکت به این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی باید از سرمادرمانی و گرمادرمانی استفاده کنیم؟ و اینکه هر یک از این روش‌های درمانی چه فوایدی را به همراه دارد و چگونه می‌توان از مزایای سرما درمانی بهره‌مند شد. با ما همراه باشید.

    تفاوت بین سرما درمانی و گرما درمانی چیست؟

    سرما درمانی باید بعد از تمرین استفاده شود، نه قبل از آن. زیرا برای جلوگیری از آسیب، باید عضلات را برای کشسانی و انعطاف پذیری گرم کنید. از سوی دیگر، گرما درمانی را می‌توان قبل یا بعد از تمرین استفاده کرد، اگرچه بهتر است که از مزایای سرمادرمانی پس از تمرین به منظور تسریع بهبود عضلات بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت بین سرمادرمانی و گرمادرمانی در ادامه مطلب بیشتر خواهید خواند.

    سرما درمانی چیست؟

    سرما درمانی که از آن تحت عنوان کرایوتراپی نیز شناخته می‌شود، بدن یا بخشی از بدن را برای مدت زمان معینی در معرض سرمای شدید قرار می‌دهند. این فرایند جریان خون را در این ناحیه کاهش می‌دهد تا التهاب را کاهش یابد. این فرایند درمانی باعث برطرف کردن عواملی که سبب درد می‌شوند، خواهد شد.

    مشاوره پزشک رایگان

    نام و نام خانوادگی(Required)
    شما چه نوع مشاوره‌ای نیاز دارید؟

    روش‌های مختلفی برای بهره مندی از سرما درمانی برای توزیع آن در بخش‌هایی از بدن یا حتی کل بدن وجود دارد. یکی از رایج‌ترین آنها کیسه‌های یخ زده با همان کمپرس‌های یخ برای هدف قرار دادن اعضای آسیب دیده به بدن است. علاوه بر این، حمام‌های یخ یکی از روش‌های رایج برای سرماتراپی کل بدن و همچنین ورزشکارانی است که به دنبال آزمایش مقاومت بدن خود در برابر سرما هستند.

    سرمادرمانی فوایدی را برای بدن به همراه دارد که از جمله مزایای آن می‌توانیم به کاهش درد آرتریت، درمان بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک اشاره کنیم.

    گرما درمانی چیست؟

    گرما درمانی که تحت عنوان thermotherapy نیز شناخته می‌شود، این روش گردش و جریان خون را با استفاده از دمای بالا بیشتر می‌کند. درست مانند سرما درمانی، گرما درمانی را می‌توان در یک ناحیه خاص یا کل بدن اعمال کرد. از دمادرمانی اغلب برای مدیریت درد استفاده می‌شود، زیرا گرما خاصیت ارتجاعی عضلات را افزایش داده و به تسکین ناراحتی ناشی از سفت شدن عضلات کمک می‌کند. برخی دیگر از مزایای گرما درمانی شامل افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد در ناحیه آسیب دیده است.

    سرما درمانی و گرما درمانی

    برای کمر درد کمپرس سرد یا گرم؟

    سرما درمانی و گرما درمانی هر کدام دارای مزایای مختلفی هستند. البته این دو روش درمانی را نمی‌توان به جای دیگری مورد استفاده قرار داد. زیرا در برخی موارد گرمادرمانی می‌تواند به جای کمک به بهبود، آسیب بیشتری به ناحیه مشکل‌دار وارد کند. این موضوع حالت عکس هم دارد و ممکن است برای آسیبی خاص، سرمادرمانی مناسب نباشد. برای آنکه بدانید در چه مواقعی باید از سرمادرمانی یا گرمادرمانی استفاده کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

    چه مواقعی از سرما درمانی استفاده کنیم؟

    سرمادرمانی بیشترین تاثیر را بلافاصله پس از جلسات تمرینی ورزشی سنگین یا آسیب‌های شدید دارد. همچنین استفاده طولانی مدت از سرمادرمانی برای ورزشکاران و افرادی که از آسیب دیدگی یا دوران نقاهت پس از جراحی رنج می‌برند، مفید است.

    برای افرادی که از درد مزمن یا آسیب دیدگی رنج می‌برند، می‌توان آب سرد درمانی را هفته‌ای 2-3 بار تجویز کرد. بهتر است این روش درمانی را در بازه محدود شروع کنید تا به سرما عادت کنید و همچنین ببنید که واکنش بدن شما نسبت به سرما چیست و چقدر دوام می‌آورید. اگر نتایج حاکی از پیشرفت بود، می‌توانید آن را تا 4-5 بار در هفته افزایش دهید.

    چه مواقع باید از گرما درمانی استفاده کنیم؟

    گرمادرمانی بهتر است پیش از جلسات تمرینی ورزشی استفاده شود تا عضلات و مفاصل گرم شوند. همچنین این روش درمانی به بهبود اسپاسم عضلانی، کاهش درد و آلام (مانند یک حمام گرم) کمک می‌کند.

    اگر یک ناحیه ویژه از بدن نیاز به درمان دارد، می‌توانید از چسب گرما یا بانداژ فشاری گرما استفاده کنید. برای دردها و آلام کلی، حمام آب یا بخار گرم می‌تواند بسیار کارآمد باشد. زیرا این کار با تحریک گردش خون در بدن و کاهش تجمع اسید لاکتیک، از خستگی عضلانی کاسته خواهد شد.

    هنگام درمان یک زخم یا آسیب، بهتر است از سرمادرمانی و گرمادرمانی استفاده کنید. از سرمادرمانی در ۱-۲ روز اول پس از آسیب استفاده کنید تا به کاهش تورم کمک کند. سپس گرمادرمانی را شروع کنید تا جریان خون حاوی مواد مغذی برای بهبود ناحیه زخمی افزایش یابد. این دو نوع درمان هر کدام دارای مزایایی هستند و اگر به درستی به کار گرفته شوند، می‌توانند سفتی و درد عضلانی را کاهش داده و التهابات را از بین ببرند.

    استفاده از زانوبند و کمربندهای طبی میتواند آرامش و گرما را هم به قسمت های دردناک بدن شما برگرداند.
    در اینجا میتوانید از محصول کمربند پلاتینر و زانوبند زاپیامکس دیدن بفرمایید و درباره این دو محصول طبی و درمانی اطلاعات کسب کنید.

    ممنوعیت استفاده از گرما درمانی و سرما درمانی

    گرما درمانی برای افرادی با بیماری‌هایی مانند دِرماتیت، تصلب چندگانه یا دیابت مناسب نیست. همچنین نباید از آن برای زخم‌های حاد مانند شکستگی استخوان، کرختی و کشیدگی عضلانی استفاده کنید. بهتر است این روش درمانی برای برطرف کردن مشکلاتی مانند التهاب مفاصل، سفتی و درد عضلانی یا ۷۲ ساعت پس از آسیب حاد استفاده شود.

    از سرما درمانی برای برطرف کردن سفت شدگی و گرفتگی عضلات یا مفاصل به هنگام بارداری استفاده نکنید. همچنین، اگر شما از بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی یا گردش خون نامناسب رنج می‌برید، برای استفاده از این روش درمانی، باید با پزشک مشورت کنید.

    ممنوعیت استفاده از گرما درمانی و سرما درمانی

    نکات مهم برای شروع استفاده از روش سرما درمانی

    هنگام شروع سرمادرمانی، برخی نکات وجود دارند که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت این روند درمانی کمک کند.

    • اطمینان حاصل کنید که سرمادرمانی برای شما مناسب است: همان‌طور که گفتیم، استفاده از این روش برای تمام افراد مناسب نیست.
    • سرمادرمانی یکی از روش‌های عالی برای کاهش تورم عضلات ورزشکاران است: زیرا این روش درمانی می‌تواند به طور گسترده تورم را کاهش دهد و از تشنگی عضلات جلوگیری کرده و درد را کاهش دهد.

    اگر با درد مزمن ناشی از التهاب مفاصل، فیبرومیالژیا، آسیب‌های کهنه یا در حال بهبود، یا شرایط روانی مانند افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید، بهره مندی از سرمادرمانی می‌تواند بسیار موثر باشد.

    استفاده از سرما درمانی

    برای آنکه مزایای سرمادرمانی را به حداکثر برسانید، زمان‌هایی را به شکل عادات روزانه زندگی به این کار اختصاص دهید. خواب و تغذیه خوبی داشته باشید تا فرایند بهبود شتاب پیدا کرده و التهاب کاهش یابد. بدون خواب باکیفیتی، بدن زمان بیشتری را برای بازیابی قدرت و بهبودی نیاز دارد. با بهبود وضعیت و کیفیت خواب، بدن خواهد توانست خود را بازیابی کرده و از خود محافظت کند. تغذیه نیز نقش بسیار موثری را در کاهش التهابات خواهد داشت. برخی از موادغذایی مانند زنجبیل و زردچوبه، خاصیت ضدالتهابی داشته و به طور موثری بر کاهش التهاب تاثیر گذار خواهند بود.

    بیشتر بخوانید : قرص کلسیم برای زانو درد خوبه؟

    بهترین زمان استفاده از سرمادرمانی و گرما درمانی کی است؟

    سرما درمانی و گرما درمانی مزایای برجسته‌ای بر سلامت روان و جسمی افراد دارد. اما این دو را نمی‌توان به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. زیرا هر کدام باید در مورد خاصی استفاده شوند.

    به منظور دریافت بهترین بهره‌وری از این روش درمانی، می‌توانید اقدام به خرید دستگاه‌های باکیفیتی کنید که این کار را برای شما آسان می‌کنند. تا به امروز دستگاه‌های مختلفی تولید شده‌اند که هر کدام به نحوی برای این روش درمانی مناسب هستند. به عنوان مثال دستگاه سرما درمانی Breg Polar Care Glacier، یک دستگاه بسیار مناسب نسبت به سایرها دستگاه‌های پر سرو صدا است. این دستگاه می‌تواند روی هر بخشی از بدن قرار گیرد و استفاده آسانی برای کاهش تورم و کبودی بدن دارد.

    دستگاه سرما درمانی Breg Polar Care Kodiak از تکنولوژی فشار سرد برای تسریغ بهبودی و کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با حجم کمی که دارد، می‌تواند گزینه‌ای قابل اعتماد برای برنامه‌های سرمادرمانی سریع و کارآمد باشد. قطعات این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی هر بخش از بدن مورد استفاده قرار گرفته و درمانی را برای مدت 4-8 ساعت در طول روز و با فشار بالا اعمال می‌کند. طراحی جمع‌وجور و آسان آن سبب شده که این دستگاه برای استفاده پرتابل، در خانه یا دفتر مناسب باشد.

    از آنجایی که سرمادرمانی یکی از روش‌های کاهش التهاب و بهبود درد است، دانشمندان اقدام به تولید تجهیزاتی نموده‌اند که بیشترین تاثیر را داشته باشد. به همین دلیل دستگاه‌های سرمادرمانی را می‌توانیم روشی نوین در علم پزشکی عنوان کنیم که بدون هیچ آسیبی، می‌تواند نیازهای خاص برای برطرف نمودن التهابات و درد در اختیار افراد قرار دهد.

    بیشتر بخوانید: درمان درد مفصل ها

    1- سرما درمانی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

    متخصصان بر این باورند که سرما درمانی می‌تواند تورم مرتبط با درد را کاهش دهد. در کاهش حساسیت به درد نیز موثر است. سرمادرمانی به صورت ویژه زمانی تورم همراه با درد را مدیریت کرده و می‌تواند مفاصل و تاندون‌های آسیب دیده را بهبود ببخشد.

    2-عوارض و خطرات سرما درمانی

    سرما باعث افزایش ضربان قلب و بسته شدن رگ‌های خونی محیطی می‌شود. این روش برای کسانی که فشار خون دارند مناسب نیست.

    3- آیا سرما درمانی برای مغز خوب است؟

    قرار گرفتن در معرض سرما باعث افزایش تولید یک انتقال دهنده عصبی به نام نوراپی نفرین (انتقال دهنده تمرکز، توجه، هوشیاری، خلق و خو) می‌شود. در نتیجه، سرما درمانی می‌تواند احساس آرامش، شادی و رفاه ایجاد کند که با افسردگی و اضطراب مقابله می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استفاده از کمپرس سرد و گرم»

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید