علت و درمان ورم زانو بعد از ورزش

علت و درمان ورم زانو بعد از ورزش

5/5 - (1 امتیاز)
  • ورم زانو بعد از ورزش، یکی از دردهای موضعی بوده که هر فرد پس از انجام حرکات ورزشی آن را تجربه می‌کند. بی‌شک تمامی ما در موارد بسیار خاص به خصوص پس از پیاده روی و انجام حرکات مختلف کششی، درد را در نواحی زانوی خود احساس کرده‌‍ایم.

    در واقع درد در نواحی زانو زمانی در فرد به وجود آمده که تولید مایع مخصوص به زانو جهت حرکات بهتر و روان زانو بنابر دلایل گوناگونی متوقف شود. در برخی از شرایط دردهای زانو به سبب خونریزی در ناحیه زانو و تروما ایجاد می‌شود. در صورتی که این گونه دردهای در نواحی زانو را پس از ورزش تجریه کرده‌اید با نی مارکت همراه باشید تا علت این درد و روش مقابله با آن را به شما توضیح دهیم.

    ورم زانو بعد از ورزش نشانه چیست؟

    یکی از پیچیده‌ترین مفاصل موجود در بدن هر فرد، مفصل زانو است که از مواردی همچون ماهیچه، تاندون، استخوان و رباط تشکیل شده است و مجموع تمامی این موارد دامنه حرکتی وسیعی را برای ما ایجاد می‌کنند.

    ورم زانو بعد از ورزش و درد در این ناحیه یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آسیب‌های مفصلی زانوی هر فرد به شمار می‌آید. رباط‌ها و تاندون‌ها نوعی بافت همبند هستند که با همکاری یکدیگر سبب حمایت و حرکت زانو در فرد می‌شوند.

    زمانی که این بافت‌ها بنابر دلایل بسیار گسترده‌ای همچون ورزش، سقوط و تصادف آسیب ببینند، ملتهب شده و در نتیجه تورم و التهاب را در نواحی زانو به همراه خواهند داشت. ورم زانو بعد از ورزش سبب به‌وجودآمدن برخی بیماری دیگر همانند نقرس بورسیت خواهد شد.

    مشاوره پزشک رایگان

    نام و نام خانوادگی(Required)
    شما چه نوع مشاوره‌ای نیاز دارید؟

    در‌واقع نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع بالای کریستال‌های اسید اوریک در نفصل زانو ایجاد شده و در نهایت درد و تورم را به دنبال خواهد داشت. در سرتاسر بدن کیسه‌های بسیار نازک و کوچکی قرار دارد که متشکل از مایعی به نام بورس است، این بالشتک‌ها با ترشح مایع بورس اصطکاک لازم جهت حرکت استخوان‌ها را بر روی یکدیگر، بافت و عضلات ایجاد می‌کنند.

    به طور دقیق در زانو 11 کیسه بورس قرار دارد که 2 مورد از این کیسه‌ها معرض تورم و بورسیت بسیار بالا قرار دارند (در حالتی که کیسه‌های بورس ملتهب شود به اصطلاح بورسیک می‌شوند).

    مقاله مرتبط : آسیب زانو در بدمینتون

    دلیل ورم زانو بعد از ورزش چیست ؟

    درصورتی که در زانو بورسیت رخ دهد زانو با ورم روبه‌رو خواهد شد. ورم زانو بعد از ورزش یکی از رایج‌ترین موقعیت‌هایی است که در آن کیسه بورس ورم می‌کند. بدین صورت که با وارد شدن فشار بالا بر زانو، کیسه‌های بورس زانو پر از مایع اضافی می‌شوند و در نهایت سبب تورم و التهاب در نواحی زانو خواهد شد. در موقعیت‌های که زانو ورم کند شکل بادکنکی پر از آب را به خود می‌گیرد و بسیار نرم و حالت پذیر می‌شود.

    موارد دیگری همچون افیوژن (ورم زانو از ناحیه داخلی مفصل)، اِدِم (ورم در نواحی بافت اطراف زانو) و هماتروز(ورم و تجمیع خون در اطراف زانو) سبب ایجاد ورم در موارد مختلف به‌ویژه پس از ورزش در زانوی فرد خواهد شد.

    در نهایت تورم زانو می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد حرکات تکراری ورزشی نیز ایجاد شود، زمانی که زانوی فرد مجبور شود مدت زمان بسیار زیادی یک حرکت تکراری را بارها انجام دهد، دچار التهاب و تورم خواهد شد.

    بیشتر بخوانید : علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

    دلیل ورم زانو بعد از ورزش چیست ؟

    آیا ورم زانو بعد از ورزش خطرناک است؟

    در پاسخ به سوال آیا ورم زانو بعد از ورزش خطرناک است؟ باید بگوییم بستگی به نواحی و میزان درد دارد. یکی از خطرناک‌ترین ورم‌های زانو در افراد، بورس سپتیک نام دارد. درواقع این نوع ورم زانو تحت تاثیر عوامل مختلفی همانند میکروارگانیسم‌ها بروز می‌کند.

    در چنین شرایطی کیسه بورس مفصل زانو پر از عفونت می‌شود و فرد در نواحی زانوی خود گرما، التهاب و قرمزی را احساس و مشاهده می‌کند اما موارد دیگری هستند که با مراجعه آن‌‎ها فرد باید جهت اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کند تا بررسی‌های بیشتر انجام شود. این موارد به ترتیب زیر هستند.

    • ورم‌های بسیار شدید زانو و بد فرم شدن شکل اصلی زانو
    • دردهای غیر قابل تحمل که به کمک مصرف مسکن‌ها تسکین نمی‌یابد.
    • ناتوانی در انجام حرکاتی همانند خم کردن کامل زانو و صاف کردن آن
    • بالا رفتن دمای عادی بدن فرد
    • قرمز شدن پوست روی زانو
    • عدم تحمل وزن فرد توسط زانو یا احساس خالی کردن زانو

    درصورتی‌که بعد از ورزش ورم زانو در اطراف نواحی زانو با درد قابل مشاهده بود، بهتر است برای اطلاع دقیق از وضعیت زانوی خود به پزشک مراجعه کنید.

    یکی از بهترین تکنولوژی های جدید درمان زانو درد

    جلوگیری از ورم زانو بعد از ورزش

    آماده و گرم کردن بدن قبل از انجام حرکات ورزشی به شما کمک می‌کند تا به خوبی از ورم کردن زانو بعد از ورزش جلوگیری کنید. قبل از انجام حرکات ورزشی، نوشیدن آب و رعایت فواصل مناسب بین حرکات مختلف به زانوی شما کمک می‌کند تا خود را برای حرکات بعد آماده کند.

    رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند تا از ورم زانو بعد از ورزش به درستی جلوگیری کنید.

    • یکی از مهم‌ترین کارها که بعد از اتمام حرکات ورزشی باید به آن توجه داشت، سرد کردن بدن است. پس از اتمام حرکات خود حدود 5 الی 10 دقیقه حرکات سبک جهت سرد کردن بدن انجام دهید، این حرکات به بدن شما کمک می‌کند تا به خوبی مواد زائد را دفع کنید و همچنین گردش خود شما بهبود یابد.
    • پس از ورزش‌های سنگین استفاده از ورزش شنا به آرامش بیشتر بدن شما کمک می‌کند و در ریلکس‌سازی بدن و زانو‌های شما تاثیرگذار است.
    • بهره‌گیری از ماساژ به کاهش فشار، تنش‌های عضلانی و گردش بهتر خود در عضلات کمک اساسی می‌کند و به شما کمک می‌کند که پس از اتمام حرکات مدنظر خود احساس درد و اسپاسم را تجربه نکنید.
    • مصرف مولتی ویتامین‌های مناسب

    در صورتی که موارد فوق را پس از ورزش به خوبی رعایت کنید با مشکلاتی از قبلی گرفتگی، درد در نواحی زانو و بی‌حالی روبه‌رو نخواهید شد.

    بیشتر بخوانید : علت درد بغل زانو از داخل

    درمان خانگی زانو درد بعد از ورزش

    بهره‌گیری از روش‌های درمان خانگی تاثیر بسیار زیادی در بهبود گرفتگی زانوی شما خواهد داشت. ممکن است در برخی از شرایط پس از سرد کردن بدن درد زانو به سراغ شما بیاید، در چنین شرایطی استفاده از روش‌های درمان خانگی تاثیر بسزایی در تسکین درد زانو خواهند داشت.

    1. کمپرس آب سرد برای ورم زانو

    یکی از روش‌های درمانی بسیار خوب و موثر جهت بهبود ورم زانو بعد از ورزش، استفاده از کمپرس آب سرد است. باید روزی 4 الی 6 مرتبه به مدت زمان 15 دقیقه کمپرس آب یخ را بر روی نواحی از زانو که دچار ورم شده است، قرار دهید تا با تکرار این کار بتوانید ورم زانوی خود را به خوبی از بین ببرید.

    درمان خانگی زانو درد بعد از ورزش

    2. زنجبیل برای کاهش ورم و التهاب

    از جمله گیاهان ضد التهابی جهت تسکین درد و ورم زانو، زنجبیل است. برای استفاده از این روش جهت بهبود درد زانو در ابتدا باید تکه کوچکی از این گیاه را به مدت 10 دقیقه به خوبی بجوشانید و سپس آن را آبکشی و از صافی بگذرانید و با مقداری عسل و آب لیمو روزانه 2 الی 3 استکان آن را به طور مرتب بنوشید تا در مدت زمان کوتاهی اثر آن را مشاهده کنید.

    3. استراحت کردن و فرصت کافی برای بازسازی آسیب‌ها

    حتی اگر ورم زانو پس از ورزش نداشته باشید، حرکت دادن زانو را برای چند روز متوقف کرده به طور کامل استراحت کنید. در این بازه زمانی بهتر است با استراحت مطلق و انجام روش‌های درمانی دیگر تحت نظر پزشک درد و ورم زانوی خود را کاهش دهید.

    مسکن برای ورم زانو بعد از ورزش

    عوامل بسیار زیادی همچون تکرار حرکات یکسان ورزشی، عدم توجه به توصیه‌های مربی ورزشی و عدم استراحت کافی بین دو حرکت، سبب آسیب رساندن به زانوی فرد و القای حس درد به وی می‌شود. در صورتی که درد زانو و آسیب وارد شده با زانو شدید باشد، ورش‌های درمان خانگی دیگر تاثیر بر بهبود روند درمان زانوی فرد نخواهد داشت.

    در چنین شرایطی مسکن‌هایی جهت بهبود درد زانوی فرد وجود دارند که می‌تواند آن را تهیه و مصرف کند اما در بسیاری از شرایط آسیب ایجادشده به حدی زیاد بوده که حتی استفاده از مسکن نیز کارساز نیست. در چنین شرایطی فرد باید به پزشک مراجعه کرده و طبق مشورت وی مسکن‌های مجاز را مصرف کند.

    درباره کمربند التراسونیک پلاتینر چه میدانید؟

    چرا زانو بعد از ورزش ورم میکند؟

    ورم زانو بعد از ورزش در افراد زیادی قابل مشاهده است و ناتوانی در حرکت را برای فرد به دنبال دارد که به کمک روش‌های درمان خانگی قابل بهبود است.

    در برخی از شرایط درد زانو ناشی از ورزش به راحتی قابل درمان نبوده و فرد تنها به کمک پزشک و مصرف مسکن‌های تجویزی دکتر تا حدودی می‌تواند درد خود را تسکین دهد.

    در نظر بگیرید که برای جلوگیری از ورم زانو پس از حرکات ورزشی بهتر است بین دو حرکت به صورت کافی استراحت کرده و به مقدار کافی آب مصرف کنید تا درد و ورم زانو را تجربه نکنید.

    درمان خانگی برای ورم زانو بعد از ورزش چیست؟

    استفاده از زنجبیل به همراه عسل و آبلیمو، استراحت مطلق و استفاده از کمپرس آب سرد بر روی زانو به شما کمک می‌کند تا در زانوی خود و ورم آن را پس از ورزش کاهش دهید.

    دلیل ورم زانو بعد از ورزش چیست؟

    کشش تاندون زانو، آسیب به کیسه‌های بورس زانو، عفونت زانو و وارد شدن ضربه به زانو سبب ورم و درد و نواحی زانو می‌شود.

    چگونه از زنجبیل برای درمان درد زانو و ورم پس از ورزش استفاده کنیم؟

    در ابتدا تکیه کوچک از گیاه زنجبیل را با مقداری آب جوشانده، آن را آبکشی کرده و به کمک عسل و آبلیمو روزانه آن را مصرف کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید