برای دیسک کمر چه باید کرد

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

4/5 - (2 امتیاز)
  • دیسک کمر یکی از بیماری‌ها و مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. استراحت کردن و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین، می‌تواند درد در این ناحیه را کاهش داده و سبب کم شدن التهابات در کمر شود. به همین دلیل است که نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر، شیوه صحیح نشستن و دراز کشیدن در بیماران اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب از نی مارکت قصد داریم شیوه صحیح استراحت کردن، نشستن و خوابیدن برای درمان دیسک کمر را در اختیارتان قرار دهیم.

    کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد کدامند؟

    درد فتق دیسک در قسمت پایین کمر می‌تواند خفیف یا بسیار شدید باشد. ممکن است درد دیسک کمر طی چند هفته بهبود یابد، اما انجام فعالیت‌هایی می‌تواند درد را افزایش داده و التهاب کمر را بیشتر کند. کسانی که دیسک کمر دارند چه کارهایی نباید انجام دهند؟ در ادامه کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد را به شما معرفی می‌کنیم تا با اجتناب از آن‌ها، زندگی آسوده‌تری را تجربه نمایید:

    1.    از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید

    نشستن طولانی مدت، فشار زیادی به دیسک‌های ستون فقرات وارد می‌کند، به خصوص زمانی که روی صندلی به جلو هم می‌شوید این فشار بیشتر خواهد شد. برای آنکه این فشار را به حداقل برسانید، سعی کنید از نشستن طولانی مدت اجتناب کرده، بایستید، حرکت کرده و دراز بکشید.

    2.    انجام کارهای روزانه منزل را برای درمان دیسک کمر به حداقل برسانید

    خم شدن برای برداشتن لباس‌ها از روی زمین، حمل بار سنگین، شستن لباس‌ها و از این دست موارد، فشار زیادی به کمر وارد می‌کند. در صورت امکان، از اعضای خانواده بخواهید تا شما را برای انجام این کارها تا زمانی که درد دیسک کمر کاهش یابد.

    مشاوره پزشک رایگان

    نام و نام خانوادگی(Required)
    شما چه نوع مشاوره‌ای نیاز دارید؟

    3.    جاروبرقی کشیدن برای دیسک کمر ضرر دارد

    جاروبرقی کشیدن و حرکت مکرر کمر به جلو و عقب، دیسک کمر را تحریک می‌کند. به جای تکان دادن کمر، از دستان خود برای کشیدن جاروبرقی استفاده کرده و سعی کنید پشت خود را صاف نگه دارید. به جای کمر و پاهایتان، بازوهایتان را به کار گیرید تا از فشار به کمر و دیسک‌ها جلوگیری شود.

    کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد

    4. تمرین های ورزشی دشوار به دیسک کمر آسیب وارد می‌کند

    درست است که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است، اما انجام فعالیت‌های شدید و حرکات ورزشی سنگین، فشار زیادی به دیسک‌های ستون فقرات وارد می‌کند. برای آنکه سلامت دیسک کمر را حفظ کنید، از انجام این فعالیت‌ها اجتناب نمایید:

    • فعالیت‌هایی که بار زیادی به کمر شما وارد می‌کند مانند دویدن و طناب زدن
    • از حرکاتی که بار محوری قابل توجهی روی کمر ایجاد می‌کند، مانند اسکات و پرس پا دوری کنید
    • از انجام دراز و نشست و حرکاتی در یوگا مانند لمس انگشتان پا که منجر به خم شدن زیاد کمر می‌شود، خودداری کنید

    مطالعه بیشتر : به شما پیشنهاد میکنیم درباره تکنولوژی جدید درمان زانو درد و خرید زانوبند زاپیامکس بیشتر بدانید!

    آیا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    نشستن نامناسب و با وضعیت بد، می‌تواند دیسک ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از وضعیت‌هایی که به دیسک کمر آسیب جدی وارد می‌کند، صاف ننشستن است. با خمیده کردن کمر هنگام نشستن، بر ستون فقرات خود فشار زیادی وارد می‌کنید. به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش درد دیسک کمر، از نشستن با وضعیت خمیده اجتناب نمایید.

    نحوه درست نشستن و خوابیدن برای دیسک کمر

    دیسک کمر بیماری جدی است که می‌تواند زندگی را مختلف کند. به همین دلیل طریقه درست نشستن و خوابیدن در این بیماری بسیار اهمیت دارد. هنگام خوابیدن، وضعیت گردن شما بسیار مهم است. شما می‌توانید با قرار دادن حوله در بخشی از بدن، وضعیت گردن خود را نسبت به بدن بهبود بخشید.

    بهترین طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند، به شکلی است که کمترین فشار به کمر وارد شود. اگر نمی‌توانید به پشت بخوابید، می‌توانید در وضعیت جنینی دراز بکشید و بخوابید. این کار باعث می‌شود فشار کمتری به ستون فقرات شما وارد شود. خوابیدن به پهلو کمک می‌کند دیسک کمر تحت فشار قرار نگیرد و درد شما کمتر شود.

    به هنگام نشستن هم برای جلوگیری از فشار به ستون فقرات، نباید به جلو خم شوید. تا جایی که می‌توانید کمر خود را صاف نگهدارید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

    بهترین حالت نشستن برای دیسک کمر

    افرادی که به ببماری دیسک کمر مبتلا هستند، احتمال با این پرسش مواجه می‌شوند که کسانی که دیسک کمر دارند چگونه بنشینند؟ آیا اصلا نشستن برای این دسته از افراد خوب است یا خیر؟ افراد مبتلا به دیسک کمر بهتر است از نشستن روی زمین اجتناب کنند، زیرا با نشستن روی زمین، به نواحی آسیب دیده فشار زیادی وارد می‌شوند. علت این فشار هم ناتوانی در حفظ وضعیت مناسب بدن است. اما با این وجود اگر مجبور به نشستن بر روی زمین با درد دیسک کمر هستید، سعی کنید به طور کامل صاف بشینید و وزن بدن را روی هر دو باسن به یک اندازه تقسیم کنید. همچنین می‌توانید از کمربند طبی برای حفظ وضعیت طبیعی ستون فقرات استفاده کنید.

    بهترین روش نشستن روی زمین برای دیسک کمر

    آیا ایستادن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    این پرسش در میان کسانی که از دیسک کمر رنج می‌برند بسیار شاید است. این که آیا نشستن برای دیسک کمر بهتر است یا ایستادن؛ پاسخ این پرسش چندان واضح نیست. در نشستن و ایستادن، حفظ تعادل اهمیت زیادی دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که ایستادن طولانی مدت به اندازه نشستن به مدت طولانی نیز می‌تواند دردناک باشد. در هر دو حالت نشستن و ایستادن لازم است که تعادل خود را حفظ کرده و وزن را در هر دو طرف بدن به طور مساوی تقسیم کنید.

    اما به طور کلی، نشستن با دیسک کمر حالت ترجیحی نیست و اکثر فیزیوتراپیست‌ها ایستاده، راه رفتن یا دراز کشیدن در حالت نشسته را توصیه می‌کنند. زیرا در این حالات فشار کمتری به ستون فقرات وارد خواهد شد.

    آیا نزدیکی برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    به طور کلی عمل نزدیکی ضرری ندارد، اما به هنگام برقراری رابطه باید بدانید که چه زمانی لازم است تا رابطه را متوقف کنید. گاهی درد حین رابطه رخ نمی‌دهد، به همین دلیل لازم است تا در طول رابطه جنسی، از بروز علائم آگاهی داشته باشید. برای آنکه دردهای ناشی از کمر درد حین رابطه جنسی را به حداقل برسانید، باید فعالیت‌های جنسی را در محدوده ایمن نگه دارید. برقراری رابطه جنسی در شدت بالا و طولانی مدت، می‌تواند برای دیسک کمر ضرر داشته باشد و روند درمانی را طولانی‌تر کند.

    آیا ارضا شدن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    مانند برقراری رابطه جنسی، تاثیر ارضا شدن بر دیسک کمر بستگی به شدت فعالیت جنسی دارد. به خودی خود ارضا شدن را نمی‌توانیم بر این مشکل موثر عنوان کنیم، اما انجام فعالیت‌های جنسی شدید می‌تواند التهاب دیسک کمر را بیشتر کرده و سبب تشدید درد کمر شود.

    به همین دلیل لازم است که رابطه جنسی را به گونه‌ای صورت دهید که کمترین فشار را بر کمر تحمیل کند. به این ترتیب بار از کمر برداشته شده و به افزایش سرعت بهبود درد در کمر کمک خواهد شد.

    آیا ورزش یوگا برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    آیا ورزش یوگا برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    اگر از دید کمر رنج می‌برید و قصد دارید یوگا را دنبال کنید، احتمالا این پرسش را مطرح خواهید کرد که آیا ورزش یوگا برای دیسک کمر ضرر دارد یا خیر؟ خوب است بدانید که یوگا یکی از ورزش‌های بسیار مفید برای دیسک کمر است که با کمک تمرینات ترکیبی و آرام و تمرکز بر کنترل تنقس، بر قدرت عضلات دور کمر می‌افزاید. همچنین با بیشتر شدن میزان انعطاف‌پذیری عضلات، استحکام آن‌ها را بیشتر نیز می‌کند.

    یوگا فشارهای وارده به دیسک کمر را کم کرده و در نهایت درد در این ناحیه کاهش خواهد یافت. یوگا نوعی تمرین و حرکات ورزشی است که با مدیتیشن همراه بوده و می‌تواند استرس‌های روزانه را از بدن خارج کند. از سوی دیگر این تمرینات ورزشی گرفتگی عضلات را برطرف خواهد کرد.

    به طور کلی کسانی که زیر نظر متخصص اقدام به انجام تمرینات کششی یوگا می‌کنند، نسبت به سایر افراد درد کمتری در ناحیه کمر خود احساس می‌کنند. البته لازم به ذکر است در صورتی که دیسک کمر شدید باشد، نباید حرکات یوگا را انجام دهید و باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

    ایا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است؟

    همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، دردهای ناشی از دیسک کمر را می‌توان به کمک ورزش تسکین داد؛ البته ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای این درد را تشدید می‌کند. یکی از موثرترین ورزش‌ها برای پارگی دیسک کمر و کمر درد ناشی از این مشکل، پیاده روی است.

    پیاده روی ورزشی سبک است که از پیشروی دیسک کمر جلوگیری می‌کند و از طرفی دیگر به بهتر شدن علائم نیز کمک شایانی می‌نماید.

    تکنولوژی UIC برای درمان فوری کمر درد ناشی از دیسک کمر

    آیا استراحت مطلق برای درمان دیسک کمر تاثیر گذار است؟

    از آنجایی که استراحت کردن و بی‌تحرکی، از تشدید درد و فشار بر دیسک کمر جلوگیری می‌کند، لذا می‌تواند برای درمان این درد موثر باشد. اما نحوه خوابیدن و استراحت کردن را نباید در درمان دیسک کمر فراموش کرد. توجه داشته باشید که شیوه خوابیدن برای درمان این بیماری باید توسط پزشک تایید شود و همچنین باید تشک مناسبی تهیه کنید؛ زیرا خوابیدن و استراحت کردن بدون در نظر گرفتن این نکات نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

    افراد مبتلا به دیسک کمر به چند ساعت استراحت نیاز دارند؟

    کسانی که به دیسک کمر مبتلا هستند، خوب است که تا 48 ساعت در تختخواب استراحت کنند. البته خوب است بدانید که استراحت بدون مصرف داروهای ضدالتهاب تاثیر چندانی ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما از داروهای مسکن و ضدالتهاب برای بهبود دیسک کمر حین استراحت کردن استفاده نمایید. این داروها به گلبول‌های سفید کمک می‌کنند تا تورم دیسک‌های بیرون زده را بهبود بخشند و به این ترتیب دیسک‌ها فرصتی برای ترمیم خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که باید این داروها توسط پزشک شما تجویز شود و شما نباید دارو را به صورت خودسر مورد استفاده قرار دهید.

    برای درمان دیسک کمر از چه تشکی باید استفاده کرد؟

    چنانچه مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر هستید، حتما باید در انتخاب تشک خود نهایت دقت را صورت دهید. در این حالت که دیسک‌های ستون فقرات شما بیرون زده هستند، نباید تشک خیلی نرم و یا خیلی سفت خریداری کنید، چرا که در هر صورت به ستون فقرات خود آسیب وارد خواهید کرد. بهتر است به سراغ تشک‌هایی بروید که سطح سفت و محکم دارند تا انحنای ستون فقرات شما فرم طبیعی خود را حفظ کند. به این ترتیب استراحت کردن و خوابیدن شما بر روی تشک اثرگذار خواهد بود.

    توجه داشته باشید که خرید یک تشک خوب، روند درمانی این بیماری را تسریع داده و می‌تواند در کاهش درد دیسک کمر بسیار موثر باشد. همچنین می‌توانید برای انتخاب بهترین تشک برای دیسک کمر از پزشک خود نیز راهنمایی دریافت کنید تا در نهایت تشک مناسب را تهیه کنید.

    همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، با انجام فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده روی و یوگا می‌توان دردهای ناشی از دیسک کمر را کاهش داد. همچنین با پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین و شدید، روند درمان این بیماری با سرعت بیشتری طی خواهد شد. اما در هر صورت لازم است که پیش از تصمیم به اقدام هر گونه فعالیتی، در ابتدا به پزشک مراجعه نمایید تا میزان شدت آسیب به کمر شما مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب با اطمینان بیشتری بهترین روند درمانی را انتخاب خواهید کرد.

    1- پیاده روی برای دیسک کمر خوب است؟

    پیاده روی یکی از ورزش‌های ساده و سبک بوده که برای کاهش التهابات دیسک کمر مناسب است.

    2- آیا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

    کسانی که به بیماری دیسک کمر مبتلا هستند، باید از نشستن طولانی مدت اجتناب کنند. چرا که در حالت نشسته فشار زیادی به ستون فقرات وارد خواهد شد.

    3- بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

    بهترین حالت خوابیدن در بیماران مبتلا به دیسک کمر، خوابیدن به پهلو و به شکل جنینی است. به این ترتیب کمترین فشار به دیسک کمر وارد خواهد شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید